logo 75 jaar bevrijdingsfeer
Vrijheid: opdat we weten, beseffen en nooit vergeten!

fietsroute Geldrop-Mierlo

Dit project is een samenwerking van:

Heemkundekring MyerleDeath Valley De Peellogo Village marketing Geldrop-Mierlo,

Fietsroute Geldrop-Mierlo

De "Molen van Branten" bij
de bevrijdingsviering september 2019

Het minste wat we kunnen doen is: niet wegkijken. Niet goedpraten. Niet uitwissen. Niet apart zetten. Niet ‘normaal’ maken wat niet normaal is.

Koninig Willem-Alexander, 4 mei toespraak 2020 *

75 jaar vrijheid, het vieren van 75 jaar bevrijding in Geldrop en Mierlo van de bezetting door Nazi-Duitsland, betekent ook het stilstaan bij het vele leed dat werd geleden bij de bevrijding, in de periode die eraan voorafging en in de periode die daarop volgde.

Heemkundekring Myerle, Death Valley De Peel en Villagemarketing Geldrop-Mierlo vinden dat de geschiedenis van toen niet verloren mag gaan. Daarom is een fietsroute gemaakt die voornamelijk loopt via het fietsknooppuntennetwerk en voorbijkomt op verschillende markante plekken die aan die tijd herinneren. Op die plekken staan informatieborden om de fietsers te informeren.

Mierlo gebruikte de slogan 'Rust en Ruimte', dit is op de fietsroute ook toegepast. U fietst door de kom van Mierlo en Geldrop, maar ook langs het natuurgebied Sang en Goor, langs het sfeerrijke Eindhovensch kanaal, door het park bij de Kleine Dommel, in de Kasteeltuin van Kasteel Geldrop en over de Strabrechtse heide. Dus naast de herdenkingspunten aan de tijd 75 jaar geleden kunt u volop genieten van de prachtige natuur.
Op deze site treft u wat uitgebreidere informatie per routepunt aan. Op de informatieborden bij de routepunten vindt u een QR-code die rechtstreeks naar de informatie op deze site verwijst.**

De route maakt deel uit van een groep fietsroutes door onze regio. In totaal ruim 400 km mooie fietsroutes langs zo'n 100 oorlogsgebeurtenissen. Via de knop boven aan deze pagina kunt u het routeboekje bekijken.

Route in de pers

Naar aanleiding van het verschijnen van de route heeft de regionale pers er aandacht aan besteed. Op de pagina persberichten treft u aan enkele artikelen en de video van Studio 040.

Routekaartje Geldrop-Mierlo

routekaartje bevrijdingsroute Geldrop-Mierlo

Routebeschrijving:

Startpunt:
Oude Raadhuis Mierlo (Google maps)
Dorpsstraat 134
5731 JL Mierlo

(parkeren tegenover het Oude Raadhuis)

De route is ongeveer 31 km.
In de beschrijving hieronder staan tussen haakjes de punten (P) aangegeven waar u een informatiebord aantreft.

Start bij het Oude Raadhuis (P1,P2,P3). Ga rechts van het Oude Raadhuis de Kerkstraat in, rechtdoor Heer van Scherpenzeelweg (P4), bij de rotonde rechtdoor Heer de Heuschweg tot aan het kruispunt met de Kasteelweg/Overakker. Ga hier LA (Overakker) naar knp 32 - richting knp 37. Meteen na de Maria Kapel Bekelaar (P5) RA de Goorse Dijk volgen tot over de Goorse brug (Eindhovensch kanaal). Hier LA (Eikenwal).
Volg knp 84 - (P6, P7, P8) - 83 - 36 - (P9)- 77 - (P10) - 85 - 30 - (P11, P12, P13, P14) - 17 - 62 - 63 - 87 - 86 - 38. Let op: Bij het kruispunt met de Geldropseweg RA. Volg de Geldropseweg tot het Brits Ereveld.(P15)
Na 200 m LA Patrijslaan, eerste kruising RA Spechtlaan. Knp 37 - 32 tot bij het startpunt.

De routepunten P2, P3, P11, P12 en P14 liggen een stukje buiten de route. Op het routekaartje staat aangegeven hoe u ze kunt bereiken door er naar toe te wandelen of te fietsen.

Wilt u de route graag op papier hebben als u gaat fietsen, dan kunt u de flyer afdrukken waarop de route is uitgeschreven.

De route is ook in izi.TRAVEL gemaakt. U kunt de route op uw telefoon volgen. Dat werkt het meest gemakkelijk als u de de app op uw telefoon hebt geïnstalleerd. Door de QR-code te scannen kunt u de route opvragen. U kunt de route ook op de site van izi.TRAVEL bekijken via deze link. De route opent in een nieuw tabblad.

Routepunten:

* Toespraak Koning Willem-Alexander op de Dam bij de Nationale Dodenherdenking. Wilt u deze toespraak nalezen klik dan hier. Daar vind u ook de 4 mei lezing van 2020 (Grunberg), de toespraak op de dam 2021 van André van Duin en de 4 mei lezing van 2021 (van Iperen)
** zie disclaimer

Liberation route 2019. logo 75 jaar vrijheid Liberation route 2014